BLOG - 21.10.2020

Superženy aneb podnikatelky, matky, učitelky a co dál?

Mnohé ženy takovou situaci zažily na jaře, nyní ji prožívají znovu – a opět nedobrovolně. Jako by nestačily nepříznivé podmínky v oblastech podnikání, distanční výuka našich dětí tomu moc nepřidává. K stávající roli matky a podnikatelky se tak přidává i role učitelky. A že to někdy je opravdu už superhrdinský úkol.

Průzkum toho, jak ženy zvládají skloubit práci a domácí výuku svých dětí udělal český internetový vyhledávač seznam.cz. Do průzkumu se zapojily i známé podnikatelky, např. Věra Komárová, šéfka a spolumajitelka Dermacolu, Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny nebo Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings. Jako útok na povinnou školní docházku hodnotí situaci Věra Komárová. “Při první vlně a prvním uzavření škol jsem pracovala celé dny na vývoji dezinfekcí, antibakteriálních gelů a mýdel a děti byly doma s chůvou. Každý den k nim docházela na dvě hodiny trenérka na cvičení a občas učitelka hudby. Stejně jim ale moc chyběla společnost kamarádů,“ komentuje Věra Komárová.

Zakladatelka Zásilkovny a matka tří dětí Simona Kijonková přiznává, že při druhém uzavření škol byla škola, kterou její děti navštěvují, mnohem lépe připravena než v březnu. Dopad ale distanční výuka podle ní má hlavně na děti ze sociálně slabších rodin. “Mám na mysli především dostupnost počítačů a kvalitního připojení. Pro vícečlennou rodinu nebo matku samoživitelku to může být obrovský problém. Když si vezmeme, že na jaře bylo bez připojení deset tisíc dětí, doufám, že teď je to mnohem méně. Vždyť škody, které distanční výuka může napáchat, můžou být nenávratné“ varuje Simona Kijonková.

K situaci se vyjádřila také prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek Kateřina Haring. “Polovina žen v rámci průzkumu mezi členkami asociace uvedla, že nemohla ubrat a nemohla na úkor rodiny věnovat byznysu méně času v porovnání s předcovidovou dobou. Ve většině rodin (75 %) to byly totiž právě ženy, které musely převzít bezvýhradnou péči o děti a domácnost samy. Sedmnáct procent z nich má přitom děti do sedmi let věku, 40 procent ve věku od sedmi do čtrnácti let.“

Výhodou může být to, že matky rovněž pracují z domova on-line, a tudíž mají nad dětmi alespoň částečnou kontrolu. Na druhou stranu, asi každý sám zhodnotí, jaký dopad bude mít sedavá výuka a celodenní sledování displejů počítačů, chytrých telefonů a tabletů, která, jak se zdá, nebere konce.

Jaký je váš názor na on-line výuku? Máte nějaké tipy či triky, jak si usnadnit učení s dětmi? Pochlubte se nám na sociálních sítích nebo nám napište na office@cmapm.cz.  

 

Českomoravská asociace podnikatelek a manažerek o.s.
Viniční 4049/235, 615 00 Brno

©2020 CMAPM.CZ ALL RIGHTS RESERVED